Bondemand1  Kontor  moelle  Bondemand2

Glemmer du, så husker jeg

Onsdag den 15. maj 2019 kl. 15-17

AFLYSNING

Erindringstræf nr. 6 er desværre blevet aflyst, fordi Ballerup Kommune er i gang med en større renovering af Loen, og den kan ikke nå at blive færdig til den 15. maj. Næste gang, der er erindringstræf, er den 6. november kl. 15–17 i Loen på Ryttergården. Vi håber, at vi her kan præsentere det samme program, som vi havde planlagt til 15. maj.

Høstmarked i Pederstrup

Søndag den 1. september kl. 11-16

Tag familien med til høstmarked, hvor hele landsbyen syder af liv. Museet inviterer sammen med Skoletjenesten Pederstrup til Kongens jagt på plænen bag Ryttergården. Her kan du få fornemmelsen af, hvordan det foregik, når kongen var på jagt i Hareskoven og holdt gilde på jagtgården i 1500-tallets Ballerup. Du kan blandt andet opleve en falkonér, der laver fugleshow, samt seks adelsmænd fra Skuespilskompagniet, der holder fægteskole og agerer på pladsen hele dagen. Se nærmere på www.ballerupmuseum.dk

Glemmer du, så husker jeg

Onsdag den 6. november 2019 kl. 15-17

Ballerup Historiske Forening inviterer til erindringstræf nr. 6 i loen på Ryttergården i Pederstrup. Her fortæller mennesker, der har boet i eller haft tilknytning til Ballerup Kommune, deres erindringer. Hvis du har lyst til at fortælle om dit liv, bedes du venligst kontakte Hanne Nygaard enten ved mail: hanne.newgaard@gmail.com eller ringe til tlf. 20 31 06 30.

Det er ikke nødvendigt at tilmelde sig, hvis man vil komme og høre erindringer. Man skal bare møde op. Alle, der ved tidligere træf har opgivet deres mailadresse, vil få en invitation. Hvis man kender nogle andre, der har lyst til at deltage, er man velkommen til at tage dem med. Det er helt uforpligtende at deltage.

Mød op og hør om en rigtig gammel Ballerupper John Larsen, som har boet i Ballerup siden 1936. John Larsen er søn af Asta Larsen, som havde det første ismejeri på Hold-an Vej 26, derefter i Kastaniely og til sidt på Baltorpstriben. John vil fortælle om sit og sin mors liv i Ballerup. Derefter vil vi virtuelt gå en tur igennem Hold-an Vej/Stationsvej for at se og snakke om de butikker, som har ligget der. Vi håber, der vil komme nogen, som har godt kendskab til butikkerne, så vi kan få en god dialog om det gamle Ballerup. Vi glæder os til at se jer.

Historisk Søndagssalon

Søndag den 17. november 2019 kl. 14-17 i Ryttergårdens stuehus

Du kan allerede nu begynde at glæde dig til efterårets Søndagssalon. Temaet for Søndagssalonen bliver "Kongens jagtgilde", og ensemblet "Danske Horn" fortæller og spiller på gamle danske instrumenter. Søndagssalonen er en del af Ballerup Museums store satsning, som vil fortælle om kongens jagt i Hareskoven og hans jagtgård i Ballerup i 1500-tallet. Projektet omfatter også udstilling i Skomagerhuset fra søndag den 23. juni og frem til jul, høstmarked søndag den 1. september med falkonér og adelsmænd, der holder fægteskole, og en masse andre aktiviteter, der planlægges i løbet af efteråret. Arrangementet vil senere blive omtalt nærmere i Byhornet og her på hjemmesiden, men sæt allerde nu kryds i kalenderen