Bondemand1  Kontor  moelle  Bondemand2

Tirsdag den 12. marts 2019 kl. 19

Ballerup Historiske Forening afholder ordinær generalforsamling i Baghuset, Sct. Jacobsvej 1, Ballerup. Sæt allerede nu kryds i kalenderen. Dagsorden følger med det kommende nummer af Byhornet, der udkommer omkring 1. februar. Efter generalforsamlingen fejrer vi foreningens nye æresmedlem kunstneren Kjeld Johansen. Derefter vises kortfilmen »Krigsbarn i Skovlunde«. Der vil blive serveret kaffe/te og brød samt vin, øl og vand.

Historisk Søndagssalon

Søndag den 5. maj 2019 kl. 14-17 i Ryttergårdens stuehus

Ballerup Historiske Forening og Ballerup Museum inviterer til en spændende eftermiddag i forlængelse af udstillingen "Russiske skæbner". I november 2018 udgav journalist Kirstine Kloster Andersen bogen "Spurven", der handler om spionen Vera Schalburg. Vera var supernazisten Christian Frederik Schalburgs søster. Søskendeparret kom hos storfyrstinde Olga på Knudsminde i Ballerup.

Historien om Vera udspiller sig i mellemkrigstiden og under 2. Verdenskrig. Kristine fortæller om Veras liv og sit arbejde med bogen, hvor turen blandt andet er gået forbi Ballerup Museums arkiv. Efterfølgende spiller Ballerup Brass Ensemble musik fra perioden, og der vil være mulighed for at synge med på en del af sangene. I pausen kan man besøge særudstillingen »Russiske skæbner«.

Pris: 100 kr. inkl. kaffe og kage (+gebyr 8 kr.). Billetter bookes via www.ballerupmuseum.dk under »Det sker« fra fredag den 15. februar. Særpris for medlemmer af Ballerup Historiske Forening: 50 kr. Salg af billetter til medlemmerne starter tirsdag 2. april på museet og kan bestilles hos Jette Garder på følgende mailadresse gardermorild@gmail.com

Glemmer du, så husker jeg

Onsdag den 15. maj 2019 kl. 15-17

Ballerup Historiske Forening inviterer til erindringstræf nr. 6 i loen på Ryttergården i Pederstrup. Her fortæller mennesker, der har boet i eller haft tilknytning til Ballerup Kommune, deres erindringer. Hvis du har lyst til at fortælle om dit liv, bedes du venligst kontakte Hanne Nygaard enten ved mail: hanne.newgaard@gmail.com eller ringe til tlf. 20 31 06 30.

Det er ikke nødvendigt at tilmelde sig, hvis man vil komme og høre erindringer. Man skal bare møde op. Alle, der ved tidligere træf har opgivet deres mailadresse, vil få en invitation. Hvis man kender nogle andre, der har lyst til at deltage, er man velkommen til at tage dem med. Det er helt uforpligtende at deltage.