Byhornet

Byhornet er Ballerup Historiske Forenings medlemsblad, som udsendes tre gange årligt. Bladet bringer artikler med lokalhistorisk indhold og holder dig opdateret om foreningens og museets aktiviteter. Hvert nummer er rigt illustreret med historiske fotos. Det aktuelle blad kan købes i museumsbutikken.

Det seneste nummer af Byhornet er udkommet februar 2021. I dette nummer løfter Leif Meyer Olsen sløret for en familiehemmelighed på Byagergård i Pederstrup. Desuden skriver Gunner Ravn om sin tid som elev på Jonstrup Øvelsesskole og Parkskolen, og Charlotte Holm Hansen fortsætter sin artikelserie om folk i Måløv.

Det næste nummer af bladet udkommer i begyndelsen af juni måned. I dette nummer kan du bl.a. læse om den italienske familie, der havde købmandsforretningen på hjørnet af Tjørnevænget og Tangevej i Skovlunde. Charlotte Holm Hansen fortæller den utrolige historie om Connie Tomczyk Nónfjall, der voksede op i Måløv. Og du kan læse om Smedebækgård i Skovlunde og Ballerup ny Maskinfabrik, der lå der, hvor Plejecenter Kirstinehaven ligger i dag. Glæd dig til et stort nummer med en masse spændende artikler og billeder.

Ballerup Historiske Forening blev stiftet i 1936. Fra 1946 til 1975 udsendte foreningen hvert år et årshæfte. Men efter, at foreningen i 1969 havde fået overdraget Lindbjerggård i Pederstrup til foreningens samlinger af Ballerup-Måløv kommunalbestyrelse, opstod behovet for at kunne udsende oplysninger og meddelelser til medlemmerne oftere, end det kunne lade sig gøre i et årsskrift. Bestyrelsen besluttede derfor at udgive et medlemsblad, der kunne udsendes til medlemmerne flere gange om året, og det første nummer udkom i 1972.

I landsbyfællesskabets tid sammenkaldtes gårdmændene til bystævne med et byhorn, som oldermanden gik rundt i landsbyen og blæste i, og byhornet var symbolet på det gamle fællesskab. På museet opbevares en stor samling byhorn fra landsbyerne i området. Det var derfor naturligt, at bestyrelsen valgte dette navn til foreningens blad.

Den lokale tegner Kjeld Johansen tegnede et byhorn til forsiden af det første nummer. Han havde desuden tegnet bladets "hoved". Siden har han leveret illustrationer til næsten alle Byhornets numre.

Byhornets læsere opfordres til at skrive indlæg eller artikler med lokalhistorisk indhold til bladet.

Du kan her finde de gamle artikler i Byhorner fra 1972 til 2020. Indtast søgeord eller en del deraf og klik på Send forespørgsel