Byhornet

Byhornet er Ballerup Historiske Forenings medlemsblad, som udsendes tre gange årligt. Bladet bringer artikler med lokalhistorisk indhold og holder dig opdateret om foreningens og museets aktiviteter. Hvert nummer er rigt illustreret med historiske fotos. Det aktuelle blad kan købes i museumsbutikken.

Det seneste nummer af Byhornet er udkommet februar 2021. I dette nummer løfter Leif Meyer Olsen sløret for en familiehemmelighed på Byagergård i Pederstrup. Desuden skriver Gunner Ravn om sin tid som elev på Jonstrup Øvelsesskole og Parkskolen, og Charlotte Holm Hansen fortsætter sin artikelserie om folk i Måløv.

Det næste nummer af bladet udkommer i begyndelsen af juni måned.

Det er i år 50 år siden, det første nummer af Byhornet udkom. Det skete i 1972.

I landsbyfællesskabets tid sammenkaldtes gårdmændene til bystævne med et byhorn, som oldermanden gik rundt i landsbyen og blæste i, og byhornet var symbolet på det gamle fællesskab. På museet opbevares en stor samling byhorn fra landsbyerne i området. Det var derfor naturligt, at bestyrelsen valgte dette navn til foreningens blad.

Den lokale tegner Kjeld Johansen tegnede et byhorn til forsiden af det første nummer. Han havde desuden tegnet bladets "hoved". Siden har han leveret illustrationer til næsten alle Byhornets numre.

Byhornets læsere opfordres til at skrive indlæg eller artikler med lokalhistorisk indhold til bladet.